Autor: Emil Osiewicz 21 lipca 2017

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o tym w jaki sposób strategię biznesową wdrożył Real Madryt. W 2000 roku, mimo dobrych wyników sportowych, nad klubem zawisło widmo bankructwa. Byli Mistrzowie Europy byli zadłużeni na 250 milionów dolarów, co oznaczało poważny kryzys finansowy. Florentino Perez, który właśnie został prezesem Realu, powiedział wtedy na konferencji prasowej: „Sytuacja jest naprawdę zła, mierzymy się z poważną chorobą, a jeśli nie podejmiemy właściwych kroków, zakończy się bardzo źle”. Przedstawiamy zbiór zasad, które pozwoliły nie tylko wyjść z kryzysu, ale na stałe zadomowić się wśród najbogatszych i najlepszych klubów piłkarskich świata.

Zasady Realu zestawiamy z wartościami i wiedzą zaczerpniętymi z filozofii kaizen, aby pokazać, że unikalne strategie (jak ta zastosowana przez Real Madryt) można wpisać w precyzyjna metodę działania, którą w kaizen i lean jest m.in. hoshin kanri.

  1. Spójrz prawdzie o Twojej firmie w oczy, nawet jeśli jest bolesna. Nie pudruj rzeczywistości, nie oszukuj sam siebie, że jest lepiej niż wygląda. Bez takiego podejścia w 2000 roku Real Madryt walczyłby właśnie z komornikami i wierzycielami, a nie najlepszymi drużynami na świecie.
    W kaizen prawda to podstawa działania, bez niej nie ruszysz dalej.
  2. Czasami musisz podjąć radykalne i odważne decyzje. Uchroniło to Real przed bankructwem. Florentino Perez świeżo mianowany prezes klubu zdecydował się na sprzedaż części gruntów należących do klubu, nie była to ani łatwa ani popularna decyzja.
    Kaizen to nie tylko małe kroki. Czasami musisz wykonać duży skok (kaikaku), inaczej przegrasz. Ważne jest to by się nie zatrzymywać i ciągle iść naprzód w obranym kierunku.
  3. Postaw ambitną wizję, niech pociągnie za sobą ludzi. Musisz ich dobrze poznać kim są, czego pragną. Władze Realu to odkryły. Wizja Realu Madryt – jako doskonałej maszyny, nie tylko w rywalizacji sportowej, ale także w sferze organizacyjnej,  odwołały się do takiego zestawu wartości, który pociągnął za sobą fanów.
    W kaizen, najlepiej, gdy wszyscy od specjalisty po zarząd, wiedzą, dokąd chcemy dojść. Wszyscy pracujemy na sukces.
  4. Przekonaj zespół. Gdyby Real nie przekonał, udziałowców klubu i jednocześnie najwierniejszych fanów (tzw. socios) w najlepszym wypadku wdrożyłby strategię w połowie.
    Jednym z głównych elementów hoshin kanri (metody planowania strategicznego stosowanej w kaizen), jest weryfikacja naszych założeń z zespołem wykonawczym (tzw. catchball). Czasami jej efektem catchball są kosmetyczne zmiany celów, jednak zdarza się, że nasze założenie tak bardzo odbiega od realiów konkretnego obszaru, że musimy redefiniować cele roczne a nawet strategiczne.
  5. Każdy, nawet bardzo wymagający plan, łatwiej realizować, gdy dobrze przypiszesz odpowiedzialność. Real podporządkował strategii całą organizację, bez wyjątku. Określił obszary działalności klubu, wyznaczył cele strategiczne i roczne aby w ciągu trzech lat osiągnąć stabilność finansową.
    Kaizen odpowiada na tę potrzebę poprzez metodę  hoshin kanri, dzięki której znacznie łatwiej nie tylko podzielić strategię na cele i projekty, ale także zapewnić  właściwe kaskadowanie i monitorowanie efektów.
  6. Siłą Realu była konsekwencja we wdrożeniu strategii. Każde działanie obliczone było na realizację strategii – uczynienia z klubu topowej marki światowego sportu. Wymagało to zdrowego uporu i właściwych nawyków działania.
    Przekonania i nawyki, ważny aspekt kultury organizacyjnej, która często niedoceniana, potrafi pogrążyć nawet najdoskonalsze strategie. Praca z kulturą przy pomocy kaizen, pozwala konsekwentnie zmieniać te nawyki i przekonania, które są przeszkodą w zmianie.
  7. Real postawił swoich fanów w centrum działań. Dzięki temu potrafił ich dobrze poznać, zrozumieć, a w końcu przekształcić ich w klientów. Robił to uwzględniając wartości wyznawane przez kibiców.
    Kluczem jest postawienie klienta w centrum naszego myślenia i działania. Czego tak naprawdę potrzebuje klient i jak możemy mu pomóc. Metodyka lean i kaizen jest skoncentrowana na szukaniu odpowiedzi na te pytania. To więcej niż podstawa, by klienci stali się fanami naszych firm i produktów.

Pełny tekst Dawida Szydlaka, dotyczący Realu Madryt znajdziecie tutaj: http://kaizendo.pl/blog/pilkarski-biznes-czego-moze-nauczyc-przedsiebiorcow-strategia-biznesowa-realu-madryt/

Dajcie znać w komentarzach, czy dodalibyście jakiś punkt do naszej listy.

 

 

Dodaj komentarz: