Autor: Emil Osiewicz 28 czerwca 2017

Za nami druga edycja Kaizendo Café, inspiracyjnych warsztatów planowania strategicznego. W ciągu czterech godzin blisko trzydziestu przedsiębiorców i managerów testowało przydatność metody hoshin kanri. Uczestnicy podzieleni na zespoły mieli zaplanować strategię, która pozwoli im na zbudowanie mostu z drewnianych patyczków, w celu zdominowania rynku kolejowego w regionie. Efekty przerosły nasze oczekiwania 😉 .

Podczas warsztatu przeszliśmy przez wszystkie elementy hoshin kanri. Każdy z nich próbowaliśmy wykorzystać w rozgrywanej na koniec grze biznesowej.  Jej kanwą była historia Corneliusa Vanderbilta, przemysłowca końcówki XIX wieku ze Stanów Zjednoczonych, który postanowił stworzyć połączenie kolejowe Portu Authority of New York z lądem po drugiej stronie rzeki Hudson. Inwestycja była bardzo ryzykowna i kosztowna, ale pozwoliła na zmonopolizowanie rynku kolejowego. Dzięki mostowi Vanderbilt skrócił czas towarów z pełnej doby do jednej godziny. Konkurenci, którzy musieli płacić za transport nową przeprawą lub korzystać zez znacznie dłuższej trasy, wkrótce musieli sprzedać udziały w swoich firmach.

Zaczęliśmy od wizji, która jest podstawą dobrej strategii. Musi angażować emocje, odwoływać się do wyższych wartości, być ambitna i włączać jak najszerzej zespół.

Następnie mówiliśmy też o tym, jak określać cele strategiczne i cele roczne oraz zapewnić im spójność i wysoki współczynnik wykonalności. Tutaj pokazywaliśmy też siłę zaangażowania szerszego zespołu w budowanie strategii (tzw. catchball). Wszystkie te elementy zostały wplecione w grę, tak aby można było sprawdzić, jak hoshin kanri działa w praktyce.

Podczas pierwszej edycji Kaizendo Café  tylko dwie z czterech grup postanowiły zbudować mosty. Dwie kolejne starały się zwyciężyć stosując inne strategie. Tym razem każda z grup uczestnicząca w warsztacie podjęła się wyzwania budowy mostu. Dzięki temu wszystkie zespoły „zarobiły” na swoich projektach. Jednak zwycięzca mógł być tylko jeden. Grupa, której most wytrzymał obciążenie ponad 2,5 kg, zwyciężyła i zapewniła sobie monopol na rynku. Zarobiła przy tym 18 mln dolarów. 😉

Aż 60% uczestników temat zainteresował na tyle, że wyrazili chęć spotkania i rozmowy na temat kaizen, lean i hoshin kanri w ich firmach.

 

Opnie uczestników:

„Dobrze zainwestowany czas i chwila solidnej refleksji nad tym co w firmie ważne, a nie pilne.”

Franciszek Niemyski, Dyrektor Krajowy Towarzystw Biznesowych

„Poznanie szczegółowej drogi rozwiązywania problemu, poprzez dokładne „rozrysowanie” złożoności projektu, który ma zrealizować cele główne przedsiębiorstwa.”

Łukasz Krajdocha, Kierownik Logistyki Oriens Bijou (TOUS Polska)

„Bardzo inspirujący warsztat. Ciekawa metoda. Doskonała nauka przez zabawę.”

Paweł Wilski, Prezes Zarządu Marwil

 

Dodaj komentarz: