Autor: Emil Osiewicz 19 marca 2018

Pomyśl o Twojej firmie. Jakie masz odczucia? Jest nieźle ale mogłoby być lepiej? A może nie jest dobrze i koniecznie musisz coś zmienić? Jak określić co warto zmienić i od czego zacząć? Jako przedsiębiorca i konsultant przyjrzałem się elementom firm o największym potencjale dla rozwoju biznesu. Patrzę w ten sposób także na moją firmę i wiesz co? Cały czas jest dużo do zrobienia, choć na rozwój poświęcamy co roku ponad 13% łącznego czasu pracy! Na koniec tego tekstu znajdziesz listę dziesięciu pytań pomocnych w określeniu czy w Twojej firmie marnuje się potencjał. Zapraszam do lektury. Przeczytanie artykułu zajmie Ci około 6 minut.

Ludzie

Firma to ludzie, dlatego zawsze warto zacząć od pracowników. Jak często z nimi rozmawiasz? Czy wiesz co przeszkadza im w osiąganiu lepszych wyników? Czy wiesz jak najlepiej zorganizować ich pracę i jednocześnie zadbać o motywację i chęć rozwijania kompetencji? Czy Twoi pracownicy mają satysfakcję z pracy u Ciebie, czy rozglądają się po rynku?

Twoja załoga to znakomite źródło inspiracji i pomysłów na poprawę biznesu. Najlepiej wiedzą co działa, a co wymaga poprawy. Twoją rolą jest stworzyć klimat do otwartej rozmowy o problemach i rozwiązaniach. Jeśli tego nie zrobisz, stracisz wiele możliwości. Jeśli natomiast Ci się to powiedzie, zaobserwujesz wzrost zaangażowania całego zespołu, a wypracowane zmiany będą trafniejsze i nierzadko łatwiejsze do wdrożenia niż wymyślane samodzielnie.

Przy odpowiednim moderowaniu zespołu, pierwsze efekty będą widoczne bardzo szybko. Początkowo nie będą się znacząco przekładać na wzrost zysków firmy ale ułatwią pracę samym pracownikom. W dłuższej perspektywie powstanie kultura ciągłego doskonalenia, która podniesie Twoją firmę na wyższy poziom.

Procesy

Kolejnym elementem Twojej firmy o uśpionym potencjale są procesy. Czy procesy w Twojej firmie są opisane? Czy na tyle szczegółowo, żeby wdrożenie nowej osoby nie stanowiło wyzwania? Czy mierzysz ich wydajność i wprowadzasz usprawnienia?

Być może Twoja firma dobrze radzi sobie bez precyzyjnie opisanych procesów. Tak bywa, masz przecież doświadczoną załogę. Jednak w ten sposób tracisz wiele możliwości poprawy wyników. Narażasz się także na sporo zagrożeń.

Jedyną pewną rzeczą w biznesie jest zmiana. Warunki zewnętrzne się zmieniają ale to oznacza, że także sposób działania Twojej firmy powinien ewoluować. Bez szczegółowo opisanych procesów, nie ma mowy o uporządkowanej ewolucji. Zmiany wymuszane są przez rynek i reaktywność ta sprawia, że są one nieefektywne. Gasicie pożary podczas gdy liderzy branżowi systematycznie umacniają swoją pozycję. Tylko szczegółowo opisane procesy dają podstawę do uporządkowanego usprawniania biznesu.

Jako przykład niech posłuży nam grupa pracowników wykonujących tę samą czynność. Każdy z nich wykonuje ją po swojemu. Nie możemy doskonalić ich procesu, bo nie wiemy co doskonalić. Łatwo znajdziemy dane, wskazujące kto z nich ma najlepsze wyniki. Gdy metodę jego pracy przyjmiemy jako obowiązującą dla wszystkich, mamy już pierwszy standard, który możemy doskonalić.

Brak standardów realizacji procesów utrudnia także zarządzanie oraz wydłuża wdrażanie nowych pracowników. Jeśli nie masz zbyt dużej rotacji pracowników, to nie będziesz odczuwał tego ryzyka. Jednak rynek pracy zmienia się tak dynamicznie, że łatwo stracić kontrolę nad swoim zespołem. Wyobraź sobie, że trójka Twoich najlepszych pracowników dostała ofertę pracy od konkurencji, której w żaden sposób nie jesteś w stanie przebić cenowo. Czy jesteś gotowy/a na ich odejście? Czy ich wiedza i doświadczenie zaimplementowane są w procesy i standardy firmowe?

Strategia

Czy wiesz jakie jest największe wyzwanie stojące przed Twoją firmą w ciągu 3 najbliższych lat? Czy Twoja załoga to wie? Czy macie plan przygotowań? Czy jego realizacja postępuje?

Wiele firm upada albo nie osiąga pełni swojego potencjału z powodu krótkowidztwa ich właścicieli i zarządów. Oczywiście każdemu z nas wydaje się, że ta prawda nie dotyczy naszej firmy. Ale czy na pewno?

Każda firma to element większego systemu, na który składa się konkurencja, rynek pracy czy uwarunkowania prawne i finansowe. W takich warunkach, bez określenia długofalowego planu, skuteczna nawigacja nie jest możliwa. Firma może płynąć z prądem i osiągać sukcesy, jednak ryzyko zderzenia z nieprzewidzianą górą lodową z każdym rokiem rośnie.

Wykorzystanie pełnego potencjału firmy, wymaga ułożenia planu strategicznego. Bez niego zmiany i usprawnienia wspierają różne cele, które mogą stać ze sobą w sprzeczności. Dlatego często firmy, pomimo wdrażania zmian, stoją w miejscu. Jeśli więc szukasz potencjału do poprawy swojego biznesu, przyjrzyj się swojej strategii. Sprawdź czy Twoi pracownicy ją znają i wiedzą, co powinni w związku z nią zrobić.

Kultura

Najtrudniej uchwytny aspekt firmy. Jak powietrze, z którego istnienia nie zdajemy sobie sprawy. Dopóki nie pojawi się huragan. A jednak kultura organizacji ma wielkie znaczenie w poszukiwaniu potencjału. Skuteczne zaopiekowanie się trzema pozostałymi elementami będzie nieefektywne, jeśli kultura panująca w Twojej firmie będzie słaba. Jak poznać czy kultura Twojej firmy sprzyja rozwojowi biznesu? A czy sprzyja rozwojowi pracowników? Czy stwarza klimat do rozmowy o problemach i doskonaleniu procesów? Czy angażuje ludzi w tworzenie i egzekwowanie strategii?

Twoja firma osiągnie pełnię swoich możliwości o tyle, o ile będziesz potrafił/a zadbać o odpowiedni klimat. Nie zawsze chodzi tu o spokój i stabilizację, czasami przeciwnie, potrzebna jest atmosfera napięcia, innowacyjności lub stawiania czoła wyzwaniom. Ważne jest aby świadomie kształtować i zarządzać tym klimatem. W przeciwnym razie to on niezauważalnie przejmie kontrolę. I wtedy nie ma mowy o zrealizowaniu skumulowanego w Twoim biznesie potencjału.

Podsumowanie

Każda firma ma szansę być lepsza niż jest. Często nie chwycenie tej szansy za rogi przesądza o klęsce biznesu. Moim zdaniem najważniejszą rolą przedsiębiorcy jest nieustanne poszukiwanie potencjału rozwoju swojego biznesu. Przecież konkurenci robią to nieustannie, a klienci ciągle oczekują więcej.

Na szczęście jest wiele miejsc w firmie, gdzie potencjał tylko czeka na uwolnienie. Poniżej znajdziesz podsumowanie pytań, które pomogą Tobie w refleksji nad firmą i jej potencjałem:

  1. Czy masz opisane procesy?
  2. Jeżeli tak to czy są one realizowane w rzeczywistości i regularnie aktualizowane?
  3. Czy różne działy w firmie starają się tylko poprawić swoje KPI czy może wspólnie zastanawiają się jak dostarczyć klientowi wasz produkt szybciej, taniej i w lepszej jakości?
  4. Czy dokształcasz się regularnie, pogłębiając wiedzę dot. zarządzania, w tym zarządzania procesowego?
  5. Czy prowadzisz regularne rozmowy z pracownikami, budując wzajemne zaufanie, wyznaczając im wspólnie cele i pomagając w ich realizacji?
  6. Czy pracownicy zachęcani są do zgłaszania problemów?
  7. Czy posiadasz spisaną strategię, której wizja osiągnięcia daje Tobie energię do codziennej pracy?
  8. Jeżeli tak, to czy pracownicy również się z nią utożsamiają?
  9. Jaką masz rotację? Czy obecna kultura organizacyjna raczej zachęca czy zniechęca do pracy w Twojej firmie? Co jest tego przyczyną?
  10. Czy starasz się rozwijać pracowników, umożliwiając im udział w wartościowych szkoleniach, awanse pionowe i poziome oraz badając ich kompetencje oraz zainteresowania?

Dodaj komentarz: