Optymalizacja i design procesów (VSM)

Dlaczego warto?

Dlaczego warto?

Procesy w firmie łączą się ze sobą i wzajemnie na siebie oddziałują. Tworzą strumienie wartości, które są w centrum naszej uwagi. Klienci oczekują procesów, które przynoszą jak najwięcej wartości. To za nią chcą płacić. Jej nieprzerwany strumień to nadrzędny cel optymalizacji. Mapujemy obecne strumienie wartości i projektujemy doskonalsze z wykorzystaniem metody Value Stream Mapping (VSM). Dzięki temu optymalizujemy procesy w sposób kompleksowy i uczymy, jak zapewnić nieustanny przepływ wartości.

Kiedy się stosuje?

Kiedy się stosuje?

Procesy, a szerzej strumienie wartości, warto optymalizować jak najczęściej, przy czym czasami będzie to drobne podstrojenie efektywności a czasami duża zmiana. Kiedy szczególnie warto:

  • Oczekiwane efekty jakościowe i wydajnościowe pozostawiają wiele do życzenia.
  • Procesy nie były przeglądane i modyfikowane od dłuższego czasu.
  • Zmienia się sytuacja rynkowa lub konkurencyjna.
  • Zmieniają się oczekiwana klientów: krótsze partie, wyższa jakość, szybszy serwis.
  • Mamy poczucie, że nie szwajcarski zegarek a indyjski bazar jest metaforą naszych procesów.

Czym jest VSM?

Czym jest VSM?

Value Stream Mapping (VSM) to metoda mapowania procesów biznesowych, a konkretnie mapowania strumienia wartości. Wywodzi się z lean management. Służy analizie obecnego stanu procesu (current state) i zaprojektowaniu stanu docelowego (future state). Obejmuje cały proces dostarczenia wartości od momentu złożenia zamówienia, aż po dostarczenie.  Można ją stosować do niemal każdym procesie.
Metoda jest bardzo pomocna przy optymalizacji skomplikowanych zespołów procesów w firmie i pozwala na bardzo głębokie i precyzyjne zaprojektowanie zmian.

Jak działa?

Jak działa?

Stawiamy klienta końcowego w centrum uwagi i patrzymy na procesy jako strumienie wartości z jego punku widzenia. Korzystamy z lean management, jako najmocniejszej metody pracy nad przepływem strumienia wartości do klienta. Wychodzimy od mapy stanu obecnego, na który nakładamy siatkę danych dotyczących efektywności i jakości (dlatego warto zacząć od Audytu i raportu efektywności). Znając wyzwania i cele organizacji oraz oczekiwania klientów projektujemy stan docelowy procesu. W usprawnienia angażujemy zespół realizujący proces, dzięki czemu rozwiązania są lepiej dopasowane do organizacji, łatwiejsze do przyswojenia przez Zespół i trwałe. Obliczamy docelowe mierniki, aby zweryfikować opłacalność zmiany i określamy plan doskonalenia.

Case Studies

Case Studies

  • Optymalizacja procesu zakupowego:

Korzyści

Korzyści

  • Patrzymy na procesy przez pryzmat strumieni wartości, co zapewnia dostarczenie najlepszego możliwego rozwiązania z punktu widzenia biznesu.
  • Procesy są krótsze, zapewniają wyższą jakość, często wykorzystują mniej zasobów.
  • Projektowane zmiany uwzględniają wszystkie części procesu oraz wszystkie istotne parametry (jakość, czas, produktywność, bezpieczeństwo).
  • Zmiany są łatwiej przyjmowane i trwalsze dzięki zaangażowaniu pracowników.
  • Kierunek zmian uwzględnia planowane potrzeby firmy i oczekiwania klientów.

Masz pytanie? Napisz do nas!